PROJEKTY I INWESTYCJE

Budowa ogrodu dydaktycznego przy ZPE

Zespół Placówek Edukacyjnych (ZPE) w Nowym Dworze Mazowieckim ul. Mazowiecka 10 oferuje naukę w Szkole Podstawowej, Gimnazjum oraz Szkole Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym oraz znacznym, a także z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Obecnie do szkoły uczęszcza 82 uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Z myślą o nich zrodził się pomysł budowy ogrodu dydaktycznego, pełniącego również funkcję terapeutyczno – rekreacyjną, na terenie przylegającym do budynku szkoły. Ogród dydaktyczny został zaplanowany na obszarze 850 m2. Będzie bezpiecznym, przyjaznym miejscem, wolnym od czynników wywołującym stres. Jego głównym celem jest stworzenie warunków umożliwiających poszerzenie możliwości rekreacyjnych oraz szeroko rozumianej edukacji dzieci i młodzieży uczęszczających do ZPE, jak również stworzenie bazy do organizacji imprez integracyjnych o charakterze rekreacyjnym. Nowopowstały obiekt zostanie udostępniony również dzieciom i młodzieży uczęszczającym do szkół podstawowym i gimnazjalnych na terenie powiatu nowodworskiego .

Realizacja zadania przyczyni się do poszerzenia wiedzy przyrodniczej i ekologicznej. Pozwoli na kształtowanie postawy poszanowania przyrody, a także czerpania radości z obcowania z nią. Dzięki możliwości bezpośredniej obserwacji organizmów uczniowie będą mieli możliwość rozwijać umiejętność rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt, ponadto zapoznają się oni ze zmianami w przyrodzie zachodzącymi w kolejnych porach roku. Obcowanie z przyrodą pozwala rozładować napięcie i wycisza emocje. Uczy koncentracji, wpływa na poprawę stanu fizycznego i psychicznego. Ogród został zaprojektowany w taki sposób, by wspomagał rozwój uczniów ZPE. W ogrodzie powstaną warunki stwarzające możliwość pracy w „zielonych klasach”, gdzie eksponowane są rośliny o zróżnicowanej barwie i zapachu, zróżnicowanych konstrukcjach liści, różniących się w dotyku, umożliwiające rozwijanie wrażliwości na bodźce organoleptyczne.

Przyjęty układ kompozycyjny i komunikacyjny ogrodu umożliwi spacery po różnych nawierzchniach, pozwoli rozwijać sprawność intelektualną i ruchową, umożliwiając realizację rozmaitych zestawów ćwiczeń odpowiednich dla poszczególnych grup dzieci.

Projekt ogrodu zakłada tworzenie wnętrz o jak największym potencjale edukacyjnym, a także terapeutycznym. Przewiduje podzielenie terenu na funkcjonalne części i  ich powiązanie we wspólną całość. Teren w otoczeniu szkoły ma służyć wszechstronnemu rozwojowi uczniów – od funkcji społecznej, poprzez zabawę, po funkcję edukacyjną. Układ ogrodu podzielono na następujące jednostki funkcjonalno - przestrzenne:

I „Wrzosowisko” – wraz ze ścieżką edukacyjną opisującą gatunki rodzimych roślin;

edukacyjnymi, w pierwszej strefie usytuowano ;

II „Ogród dźwięku” – donice z trawami i zbożami;

III „Ogród barw” – byliniarnia;

IV „Zioła i rośliny lecznicze” – ogród użytkowy, terapia pracą;

V  „Kompostownik”;

VI „Runo leśne” – wraz ze ścieżką edukacyjną opisującą gatunki rodzimych roślin;

VII „Zielona klasa z wiatą edukacyjną i ławkami” – jest też jednocześnie ogrodem zapachów;

VIII „Ogród owocowy” – użytkowe rośliny, krzewy i krzewinki o jadalnych owocach;

IX „Łąka kwietna” -  ścieżka edukacyjna;

X „Słoneczna polana” – wyposażona w dydaktyczną stację meteorologiczną, która pozwoli uczniom na  prowadzenie samodzielnych obserwacji zmian zachodzących w pogodzie i przyrodzie oraz  utrwalanie wiadomości zdobytych w czasie lekcji;

XI „Uczymy się przez zabawę” – miejsce do zabaw wyposażone w gry edukacyjne:

  • „Ptasie zagadki” - gra poprzez formę graficzną dociera głównie do najmłodszych odbiorców. Przygotowane zagadki na rewersie pozwalają odkryć różne ptaki np. dzięcioła dużego, żurawia, sójkę, sikorkę, skowronka, dudka, puszczyka, wróbla i bociana.
  • „Fitoterapia – Magia ziół leśnych” - 9 paneli edukacyjnych, gra pokazuje różnorodność budowy ziół występujących w naszych lasach, a co najważniejsze ich zastosowanie w życiu codziennym, np. kulinarne, w kosmetologii, medycynie itd. Kwintesencja wiedzy o każdym gatunku poszerzy dotychczasową wiedzę, a także dostarczy wielu ciekawostek. Są to rośliny, które z łatwością można napotkać podczas leśnych wędrówek.
  • „Krzewy”- 9 paneli edukacyjnych, gra prezentuje podstawowe gatunki lasotwórcze, występujące w naszych lasach. Przybliża cechy diagnostyczne danego gatunku tj. pokrój, liście, kwiatostany, owoce, nasiona itp. Ciekawe opisy dostarczą wiadomości na temat wysokości, okresu kwitnienia i owocowania, żywotności, zasięgu naturalnego występowania w Polsce.
  • „Drzewa leśne” - 9 paneli edukacyjnych, gra umożliwia poznanie podstawowych gatunków lasotwórczych, zasięgów ich naturalnego występowania, zastosowanie drewna w życiu codziennym, cechy diagnostyczne tj. pokrój, kwiatostany, owoce/ szyszki, liście/igły itd. Zawarte w opisach ciekawostki przybliżą bogaty świat dendrologii i nauczą rozróżniać gatunki.
  • „Rośliny łąk” - 9 paneli edukacyjnych  dających wypadkową z obszernej materii dydaktycznej, jaką stanowi wiedza na temat roślin łąk.

W projektowanym ogrodzie wydzielono również jednostki funkcjonalno przestrzenne, których celem jest pobudzenie poszczególnych zmysłów, takich jak: węch, wzrok, słuch (Ogród dźwięku).  W ogrodzie zapachu umieszczono wiatę edukacyjną – kącik edukacyjny oraz miejsca do siedzenia, która zachęca od odpoczynku.  Zaplanowano również utworzenie kompozycji rabat roślinnych zawierających gatunki krzewów liściastych i iglastych oraz roślin zielnych. Różne gatunki roślin pozwolą zapoznać uczniów z zasadami ich pielęgnacji, umożliwią obserwację zmian zachodzących w  przyrodzie.  Wybrane gatunki roślin to wyłącznie gatunki rodzime, przystosowane do panujących warunków środowiskowych. W proponowanym układzie zakłada się przeprowadzenie  zajęć takich jak :

  1. zajęcia dydaktyczne o charakterze przyrodniczym i biologicznym wynikające z podstawy programowej kształcenia w szkole podstawowej i gimnazjum, 40 godzin lekcyjnych w ciągu roku szkolnego – szkoła podstawowa i 50 godzin lekcyjnych w pierwszym półroczu roku szkolnego – gimnazjum;
  2. zajęcia funkcjonowania w środowisku – rozwijanie praktycznych umiejętności ( pielenie, pielęgnacja roślin, uprawa roślin, itp. ) – 40 godzin lekcyjnych w ciągu pierwszego półrocza roku szkolnego w Szkole Przysposabiającej do Pracy;
  3. zajęcia terapeutyczne

- zapewnienie relaksacji, obcowania z przyrodą, wyciszenia,

- stymulacja polisensoryczna ( słuch, smak, wzrok, dotyk, czucie głębokie),

- aromaterapia ( zioła, kwiaty ),

- gry i zabawy zespołowe integrujące klasę w oparciu o zasoby ogrodu;

Zajęcia terapeutyczne dla uczniów o najbardziej zaburzonych sferach funkcjonowania na wszystkich etapach edukacyjnych (wczesne wspomaganie rozwoju od 2-go roku życia, nauczania indywidualne, uczniowie od 7-go do 24-go roku życia ) – 90 godzin lekcyjnych w ciągu roku szkolnego. Planowana liczba osób objętych zadaniem wynosi 600 osób.

W ramach dodatkowych źródeł promocji zadania przewiduje się następujące źródła informacji:

  1. informacja na portalu społecznościowym Facebook;
  2. artykuł sponsorowany na łamach miesięcznika „Fakty nowodworskie”;
  3. informacja o przyznanym dofinansowaniu na realizację zadania w czasie sesji Rady Powiatu, w której uczestniczą również mieszkańcy powiatu oraz media lokalne;
  4. rozpowszechnienie informacji za pomocą plakatów rozwieszonych w placówkach oświatowych, a także budynkach użyteczności publicznej na terenie powiatu .
    [treść archiwalna]
  • autor: J.Menich, M.Kamińska
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.
  • Budowa ogrodu stan na dzień 02.12.2015 r.

Wstecz