DYŻURY APTEK NA TERENIE POWIATU NOWODWORSKIEGO
Rozkład godzin pracy i harmonogram dyżurów aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu nowodworskiego
Informacja o punkcie aptecznym w Starych Pieścirogach
Materiały ze szkolenia z e-recept, e-skierowania i IKP
27 września 2019 r. w urzędzie Starostwa Powiatowego w Nowym Dworze Mazowieckim odbyło się szkolenie z zakresu e-recept, e-skierowania i Internetowego Konta Pacjenta. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją przekazaną przez Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
- Prezentacja do pobrania (PDF) 2468.52kB
- autor: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
e-recepta - co warto wiedzieć?
E-recepta to centralny system informatyczny udostępniony w ramach projektu "Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" (System P1).
Głównym celem udostępnionej funkcjonalności e-recepty jest ułatwienie procesu realizacji recept, a także ograniczenie błędów, optymalizacja czasu po stronie lekarzy i farmaceutów oraz eliminacja problemu nieczytelnych i fałszywych recept.
E-recepta stanowi cyfrową wersję dotychczasowej papierowej recepty. Od 1 stycznia 2020 roku recepty będą obowiązkowo wystawiane w postaci elektronicznej.
- e-recepta na e-mail lub SMS (PDF) 899.29kB
- Jak działa e-recepta (PDF) 1482.97kB
- autor: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Dyżury apteczne - źródłem obowiązku jest ustawa
Zapewnienie dostępu do świadczeń farmaceutycznych w porze nocnej i w dni wolne od pracy stanowi realizację ważnego interesu publicznego, jakim jest ochrona zdrowia i życia obywateli. Ograniczenie to wynika wprost z ustawy Prawo farmaceutyczne, jedynie jego techniczne sprecyzowanie powierzono zaś właściwej radzie powiatu. Uchwała rady powiatu w tym przedmiocie ma więc charakter wyłącznie wykonawczy. Wyrok WSA w Bydgoszczy z 22 maja 2019 r. sygn. II SA/Bd 321/19.
Sąd wskazał, że przepisy ustawowe nakazują kierownikowi apteki takie zorganizowanie pracy, aby zapewnić dostępność do świadczeń także podczas jego nieobecności spowodowanej urlopem lub chorobą (art. 88 ust. 4 ustawy Prawo farmaceutyczne). Pełnienie dyżurów nocnych i podczas dni wolnych od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych i do kierownika apteki należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka ten obowiązek mogła realizować. Natomiast to, czy i w jakim zakresie możliwość ta będzie wykorzystywana w tym czasie nie może mieć znaczenia dla oceny legalności zaskarżonej uchwały.
- autor: źródło: www.wartowiedzieć.pl
Koszty prowadzenia apteki a obowiązek dyżurowania
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę na uchwałę Rady Powiatu w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu w 2019 roku. Jednym z argumentów podnoszonych przez Skarżącą była kwestia problemów z pozyskaniem do pracy farmaceutów oraz pozostałe koszty. Co na to powiedział Sąd?
Sąd stwierdził, że pozaprawnym jest argument Skarżącej dotyczący możliwości pozyskania do pracy farmaceutów oraz kosztów związanych z zapewnieniem działania aptek całodobowych. Mimo że rentowność prowadzenia działalności w porze nocnej i święta może być wątpliwa, niemniej jednak przedsiębiorca prowadzący aptekę jest zobowiązany do spełnienia wielu wymogów prawnych związanych z tą działalnością i tym samym poniesienia kosztów jej prowadzenia. Jest to też kwestia gradacji pewnych dóbr związanych z ochroną zdrowia w zestawieniu z rachunkiem ekonomicznym. Pełnienie dyżurów nocnych i w dni wolne od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych, a do osoby odpowiedzialnej za prowadzenie apteki (na przykład kierownika apteki) należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka ten obowiązek mogła realizować. Zadaniem apteki jako miejsca świadczenia usług farmaceutycznych, jest kompleksowa obsługa pacjentów w celu bieżącego zaspokajania ich potrzeb w zakresie dostępu do produktów leczniczych i innych preparatów sprzedawanych w aptece. Dostęp ten powinien być nieprzerwany, aby umożliwić pacjentom zakup produktów leczniczych, w szczególności tych, których zażycie jest konieczne w celu zapobieżenia zagrożeniu zdrowia lub życia. Rolą aptek jako placówek ochrony zdrowia publicznego jest świadczenie pełnego zakresu usług farmaceutycznych wymienionych w szczególności w art. 86 ust. 1-4 ustawy – Prawo farmaceutyczne dlatego każdy podmiot decydujący się na prowadzenie regulowanej działalności aptekarskiej, powinien mieć świadomość, że taką działalność należy prowadzić również zgodnie z przepisami prawa miejscowego, w tym uchwałami podejmowanymi na podstawie art. 94 ust. 2 Prawa farmaceutycznego.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 19 czerwca 2019 r., III SA/Gd 301/19
- autor: źródło: www.wartowiedzieć.pl