Ogłoszenia

Pracownicze plany kapitałowe – obowiązki organizacji pozarządowych

Co to pracownicze Plany Kapitałowe

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to program długoterminowego oszczędzania środków pochodzących z trzech źródeł – od pracownika, od pracodawcy i z budżetu państwa. Program jest dobrowolny dla pracowników, ale obowiązkowy dla pracodawców. Jeśli osoba zatrudniona nie złoży pracodawcy deklaracji o rezygnacji z wpłat na PPK, pracodawca ma obowiązek nie tylko odprowadzać na PPK odpowiednią część wynagrodzenia pracownika, ale także dodatkowo ze swoich środków wpłacić na nie 1,5% tego wynagrodzenia. Pracownik może z PPK zrezygnować, ale pracodawca nie może go do tego w żaden sposób – formalny czy nieformalny – zmuszać. Nakłanianie pracowników do rezygnacji z PPK podlega surowej karze grzywny – nawet do 1,5% funduszu wynagrodzeń organizacji za poprzedni rok obrotowy, grzywna taka może być nałożona także na osobę fizyczną, która z upoważnienia i w umieniu organizacji próbuje taką rezygnację wymusić.

Pracownicze Plany Kapitałowe a organizacje pozarządowe

Dla większości organizacji obowiązek przystąpienia do programu powstanie już w 2021 roku, wtedy bowiem obejmie wszystkie podmioty, niezależnie od wielkości zatrudnienia. Wcześniej był obowiązkowy tylko dla organizacji zatrudniających co najmniej 20 osób, a to ciągle niewielki odsetek wszystkich organizacji.

Co zatem trzeba wiedzieć o Pracowniczych Planach Kapitałowych? Jakie obowiązki ma organizacja pozarządowa jako pracodawca i jak je prawidłowo wypełnić? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziecie Państwo w artykule Katarzyny Sadło opublikowanym w serwisie ngo.pl.

  • autor: Katarzyna Sadło, publicystyka.ngo.pl

Wstecz